Voordeel aan het consumeren van zonnebloemolie

Een van de weinige gewassen die oorspronkelijk in de Verenigde Staten verbouwd werden is de zonnebloem. Men gelooft dat de inheemse bevolking ze voor het eerst begon te verbouwen rond het jaar 1000 v.C., zoals sommige bronnen beweren. Pas in de jaren 1800 werden de zonnebloempitten hoogstwaarschijnlijk naar Europa gebracht. Boeren in Rusland waren geïnteresseerd in het oliegehalte van zonnebloempitten toen ze voor het eerst in het land aankwamen. De boeren hielden zich bezig met het zorgvuldig kweken van de planten om hun doel te bereiken, namelijk de hoeveelheid olie die de zaden bevatten praktisch te verdubbelen.

Voordeel aan het consumeren van zonnebloemolie

In de moderne tijd wordt zonnebloemolie niet alleen als olie gebruikt, maar ook als geneesmiddel en als huidbehandeling. Het wordt aangeboden in allerlei vormen, die elk een unieke samenstelling hebben en hun eigen reeks voordelen voor de gezondheid. Vanwege zijn subtiele smaak en hoge rookpunt is zonnebloemolie een veelzijdige plantaardige olie die veel gebruikt wordt bij het koken.

Mogelijke positieve effecten van zonnebloemolie op iemands gezondheid

Omdat ze weinig verzadigd vet bevat en hoog is in twee soorten onverzadigde vetzuren, namelijk meervoudig onverzadigde vetzuren en enkelvoudig onverzadigde vetzuren, is zonnebloemolie op een aantal manieren goed voor de gezondheid.

Omega-3 en omega-6 vetzuren zijn beide voorbeelden van meervoudig onverzadigde vetzuren, ook wel PUFA’s genoemd. Van PUFA’s is aangetoond dat ze de bloedwaarden van cholesterol en triglyceriden verlagen, vooral wanneer ze gebruikt worden in plaats van vetten die als minder gezond worden beschouwd.

Zonnebloemolie bevat zowel meervoudig onverzadigde vetzuren als enkelvoudig onverzadigde vetzuren. Het is mogelijk dat MUFA’s hartziekten helpen voorkomen. Olijfolie, die een hoofdbestanddeel is van het mediterrane dieet, bevat enkelvoudig onverzadigde vetzuren (MUFA’s).

Hieronder volgt een selectie van vele soorten zonnebloemolie ter overweging. Het kan een hoge concentratie oliezuur hebben, wat een enkelvoudig onverzadigd vetzuur is, of het kan een hoge concentratie linolzuur hebben, wat een meervoudig onverzadigd vetzuur is, of het kan een concentratie hebben die daar ergens tussenin ligt. Zonnebloemolie met een hoog oliezuurgehalte verkoopt beter dan gewone zonnebloemolie omdat ze bestand is tegen hogere temperaturen tijdens het koken.

Gezondheid van het hart

De gezondheid van het hart kan verbeterd worden door voedsel te eten dat rijk is aan enkelvoudig onverzadigde vetten, zoals zonnebloemolie met een hoog oliezuurgehalte. Een studie ontdekte dat het “goede” cholesterol, HDL, versterkt werd door MUFA’s. Deelnemers aan de studie meldden ook verminderde algemene niveaus van ontsteking. De Food and Drug Administration heeft bepaald dat er voldoende bewijs is om de gezondheidsclaim te ondersteunen dat oliën met ten minste 70 procent oliezuur het risico op coronaire hartziekten kunnen verminderen.

Bron: sunflower oil supplier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp